3 dingen die ik heb geleerd op WordCamp Europe 2017

Gepubliceerd op door Wouter van der Zee

Van 16 tot 17 juni was ik in Parijs voor WordCamp Europe 2017. WordCamp Europe is een jaarlijkse conferentie over WordPress en met bijna 2000 deelnemers een van de grootste conferenties over WordPress ter wereld. WordCamp gaat niet alleen over WordPress, maar ook over meer algemene webdesign onderwerpen. De drie belangrijkste dingen die ik geleerd heb:

  1. Toegankelijkheid is goed voor iedereen
  2. Inhoud gaat voor presentatie
  3. Themes!

Toegankelijkheid is goed voor iedereen

Er waren meerdere lezingen over toegankelijkheid (hiervoor wordt de Engelse term accessibility of a11y meestal gebruikt) De beste lezing vond ik Selfish Accessibility van Adrian Roselli. Deze lezing is terug te kijken op wordpress.tv. Met ondertiteling (!), selecteer CC rechtsonder de video.. Toegankelijkheid gaat over het beschikbaar maken van je website voor zoveel mogelijk doelgroepen. Dus ook voor mensen met een beperking: visueel, fysiek of cognitief.

Man loopt op een trap - Wouter van der Zee, Webdesign
De trap is voor rolstoelgebruikers niet toegankelijk. (foto: unsplash.com)

Uit de architectuur kennen we dat allemaal wel denk ik. Een gebouw is ook toegankelijk voor rolstoelers. Naast een trap zal er een helling zijn, zodat rolstoelers zelfstandig het gebouw kunnen binnengaan. Voor televisie is er ondertiteling voor doven en slechthorenden. Etc.. We vinden dat allemaal vanzelfsprekend – en terecht.

Voor websites is dat nog niet zo gangbaar, helaas. Terwijl gebruikers met een visuele, fysieke of cognitieve beperking net zo goed websites gebruiken. Om websites voor deze doelgroep toegankelijk te maken zijn er richtlijnen die je kunt gebruiken bij het ontwerpen en realiseren van je website De officiële richtlijnen vind je op w3.org.

Dat was voor mij geen nieuws, maar wel leerde ik het volgende:

Een toegankelijke website is beter voor iedereen.

Oftewel, als je richtlijnen voor toegankelijkheid toepast op je website (zoals die van w3.org), is dat ook goed voor niet beperkte gebruikers. Sterker nog, de kwaliteit van je hele website gaat erop vooruit als je dit doet.

Voorbeelden:

  • Voor slechtzienden is een website met hoog contrast beter. Een hoog contrast zorgt ook voor betere leesbaarheid van je website als je met je telefoon op het terras in de zon zit. Of die keer dat je je bril bent vergeten mee te nemen naar kantoor.
  • Voor slechthorenden is ondertiteling van videos een must. Maar ondertiteling is ook een meerwaarde voor gebruikers die een video bekijken in een lawaaiige omgeving. Of waarvoor Engels niet de moedertaal is, wat echt een hele grote groep is..
  • Gebruikers met een fysieke beperking die geen muis kunnen bedienen zijn afhankelijk van het keyboard. Maar het kan iedereen overkomen dat je met je arm in het gips achter de computer zit. Dan ben je er ook blij mee als de website goed te gebruiken is met het keyboard.

Inhoud gaat voor presentatie

De meeste lezingen die ik heb gevolgd op WordCamp Europe waren zeer interessant. En sommige sprekers kunnen kunnen echt supergoed vertellen, hebben leuke anekdotes en gelikte slides. Maar – en dat viel mij deze conferentie weer op – soms schieten ze daarin door. Het verhaal is goed verpakt, maar de inhoud is mager. Andersom komt trouwens ook voor. De spreker is geen begenadigd verteller maar de inhoud is super interessant.

Mijn ervaring is, ik geef voorkeur aan de laatste groep Gelukkig zijn er ook sprekers die én een goede presentatie hebben én een geweldige inhoud. Het ideaal waar elke spreker naar zou moeten streven.. Beter een goede inhoud met een minder gelikt praatje, dan een show zonder inhoud.

Ik ben ervan overtuigd dat dit ook geldt voor websites. Inhoud gaat voor presentatie. Als je niks interessants te vertellen hebt, maar wel een super gelikte site, dan heb je je prioriteiten verkeerd gesteld (en je geld verkeerd besteed). Je bezoekers zullen teleurgesteld zijn en verdwijnen.

Tip: investeer eerst in de inhoud van je site.

Presentatie (vormgeving) is belangrijk, maar moet de inhoud ondersteunen.

Themes!

Dit is meer een persoonlijk leerpunt. Ik ging vrij blanco naar WordCamp Europe toe. Maar wat voor mij (onverwachts) een thema werd is: WordPress themes.

Ter verduidelijking, themes zijn templates die je kunt installeren in je WordPress CMS. Je WordPress theme bepaalt voor een groot deel het ontwerp van je website. Het is zeg maar de buitenkant.

Twee voorbeelden van WordPress themes marktplaatsen - Wouter van der Zee, Webdesign
Twee voorbeelden van WordPress themes marktplaatsen.

Themes kun je bij allerlei online marktplaatsen kopen. Dit zijn de zgn. premium themes. Voor mijn projecten werk ik regelmatig met premium themes Zie ook mijn artikel over de voor- en nadelen van premium themes..

Ik ben goed op de hoogte van het aanbod van premium themes. Helaas zit er veel rommel tussen. Daar erger ik mij regelmatig aan. Het web en de gebruiker – jij en ik – verdienen beter.

Hierdoor geïnspireerd was ik al een tijdje van plan zelf WordPress themes te ontwikkelen. Maar door al het werk voor klanten kwam het er steeds niet van. Op WordCamp Europe heb ik een aantal lezingen en workshops gevolgd die juist over dit onderwerp gingen.

Dit heeft mij doen besluiten meer prioriteit te geven aan het zelf ontwikkelen van WordPress themes. Ik ben persoonlijk sterk gemotiveerd om betere themes te realiseren. Mijn streven is mijn eerste WordPRess premium theme eind 2017 te kunnen lanceren De meeste sprekers gaven aan dat je minimaal zes maanden hiervoor moet uittrekken. Ik houd het graag realistisch :)..