Waarom een lelijke website soms beter is

Gepubliceerd op door Wouter van der Zee

Je kent ze vast ook wel. Websites die er fantastisch uitzien, maar niet goed werken. Fancy buttons en hippe animaties maar vinden wat je zoekt lukt niet. Niks is meer frusterend dan dat.

Andersom komt ook voor. Websites die er niet heel sexy uitzien, maar werken als een trein. Deze websites hebben iets gemeen: ze stellen de bezoeker en gebruiksvriendelijkheid centraal. En daarom zijn lelijke websites soms beter dan mooie websites.

Deze websites ... stellen de bezoeker en gebruiksvriendelijkheid centraal.

Ik laat drie voorbeelden zien: 123inkt.nl, okokorecepten.nl en Amazon. Ik maak geen reclame voor deze websites. Ik wil met deze websites laten zien dat lelijk soms beter is.

Screenshot website 123inkt.nl.
De website van 123inkt.nl met een wat ouderwetse vormgeving.

Printerinkt en ouderwetse vormgeving

123inkt.nl is een website waar je cartridges voor je printer kunt bestellen. De vormgeving is, tja, laten we zeggen gedateerd. Maar de gebruiksvriendelijkheid is top.

Twee voorbeelden:

  1. Een eerder geplaatste bestelling kan ik met een klik nogmaals plaatsen. Eigenlijk heel logisch, want een printer gaat wel een paar jaar mee. De kans is groot dat ik voorlopig steeds dezelfde cartridges nodig heb. Deze website maakt dat bestellen weinig tijd kost.
  2. Na een eerste keer bestellen van cartridges, weet de website welke printer ik heb. Heel fijn, want printers hebben meestal moeilijke namen. Mijn printer heet bijvoorbeeld DCP-J4120DW. Dat onthoud ik nooit. 123inkt.nl wel en toont alle bijhorende cartridges.

Ondanks de ouderwetse vormgeving bestel ik er toch elke keer mijn cartridges.

Screenshot website Okoko recepten.
Website van Okoko recepten. De vormgeving is wat saai.

Saaie website, lekkere recepten

Ik kook graag. okokorecepten.nl is een website met – je raadt het al – recepten. Nu zijn er heel veel websites die recepten aanbieden, maar Okoko heeft mijn voorkeur. Waarom? Niet zozeer vanwege hun vormgeving. Die is namelijk niet spectaculair, eerder saai. Waarom wel?

Opnieuw twee voorbeelden:

  1. In mijn koelkast liggen twee stuks groente waarmee ik wil koken. Maar, ik heb geen idee wat. Bij de zoekfunctie van Okoko kan ik deze groenten invullen. En voilà, ik krijg een lijst met geschikte recepten. Perfect!
  2. De recepten van Okoko zijn goed te maken. Geen exotische ingrediënten die ik nooit in huis heb. Geen ingewikkelde dingen die toch altijd mislukken. Het zijn gewone, normale, maar hele lekkere en goed te maken recepten. Precies wat ik wil.

Bij veel andere receptenwebsites is dat vaak anders. De recepten zijn te ingewikkeld. Er zijn ingrediënten voor nodig waarvan ik nog nooit gehoord heb.

De vormgeving van Okoko is niet spannend, maar voor recepten is het mijn go-to website.

Screenshot website Amazon
Eerlijk gezegd vind ik dit gewoon een hele lelijke website.

Succesvolle, maar lelijke webshop

Iedereen kent Amazon wel. Laat ik eerlijk zijn, het is een lelijke website. Veel te kleine tekst (bril nodig!). De uitlijning is tamelijk willekeurig (of ontbreekt). En buttons zijn op elke pagina weer anders.

De website van Amazon associeer ik met een duistere, rommelige en slecht verlichte markthal. Een markthal waar de kraampjes schots en scheef door elkaar staan en verkopers in je oren tetteren.

Nu hebben dit soort markthallen wel zo hun charme. Je kunt onverwacht op iets moois stuiten. Met Amazon heb ik dat ook. Een voorbeeld:

Ik houd van boeken en ook van boeken kopen. Als ik bij Amazon op zoek ben naar een bepaald boek, dan worden ook alternatieven getoond. Of de ‘dit kochten mensen ook’-boeken. Ik vind dat superhandig. Door deze functie ben ik regelmatig op nieuwe interessante boeken uitgekomen die nu in mijn kast staan.

Ondanks de ronduit lelijke vormgeving (mijn mening) koop ik regelmatig bij Amazon.

Gebruiksvriendelijkheid is belangrijker dan een mooi uiterlijk

De genoemde websites zijn niet mooi. Integendeel, de vormgeving is ouderwets, saai en zelfs lelijk. Toch kom ik er keer op keer weer terug. Ik maak er gebruik van en bestel er producten.

Deze websites helpen mij en doen dat op een makkelijke en prettige manier.

En dat is het grote punt volgens mij. De genoemde websites stellen de gebruikers – wij dus – centraal. Websites die er mooi uitzien maar niet goed werken laten de gebruiker links liggen. Deze websites vinden hun uiterlijk belangrijker dan het goed bedienen van hun klanten.

Wil je een goede en succesvolle website? Zorg voor een uitstekende gebruiksvriendelijkheid. De vormgeving is van ondergeschikt belang. Ik zeg daarmee niet dat vormgeving niet belangrijk is. Dat is het wel, maar het mag nooit ten koste gaan van een goede gebruiksvriendelijkheid.