Conversie

Enkele losse notities over het verbeteren van je website conversie. Deze zijn voornamelijk gebaseerd op het boek Verleiden op Internet van Aartjan van Erkel (aanrader!).

Wat is de banaan?

Om het de websitebezoeker makkelijk te maken, presenteer een banaan. Een banaan is het meest opvallende onderdeel van je pagina. Bij voorkeur dus iets wat je graag wilt wat de bezoeker gaat doen. Niet te pusherig natuurlijk, we blijven wel vriendelijk.

Het belangrijke is dat je maximaal één banaan presenteert. Laat je er twee of meer zien, dan loop je het risico op 'choice paralysis'. Oftewel, het wordt moeilijker voor de bezoeker om te kiezen. Je kunt wel meerdere keuzes presenteren, maar breng daar zelf een volgorde in aan.

Voorbeelden

Een banaan per pagina, voorbeeld goed (MacBook Apple) en voorbeeld slecht (Dell laptops)
Apple heeft een banaan, de button Buy rechts bovenin. Dell presenteert twee bananen, de grote blauwe knoppen aan de linkerkant.

Hierboven twee voorbeelden: de MacBook van Apple en laptops van Dell. Apple toont een banaan, namelijk de blauwe Buy knop links bovenin. Dell toont twee bananen, de grote blauwe knoppen aan de linkerkant. Het is te verwachten dat bezoekers het op de website van Dell lastiger hebben met een keuze maken.

Call to action

Bijna hetzelfde als de banaan. Paul Boag (zie link bij Bronnen) schrijft hier zinvolle dingen over:

  • focus op de waarde die je levert met je call to action
  • benoem de behoefte/problemen van je gebruiker en speel daar op in
  • less is more, teveel call to actions is verwarrend voor de gebruiker
  • een goede call to action is opvallend en prettig om te zien
  • voorzie elke pagina van een call to action

Bronnen

Verleiden op Internet van Aartjan van Erkel (boek)
10 Techniques for an effective Call to action, een artikel van Paul Boag op boagworld.com