SEO, optimaliseren van website pagina’s voor zoekmachines

SEO, oftewel Search Engine Optimalisation, helpt websites beter gevonden te worden in zoekmachines. De richtlijnen hieronder gebruik ik als checklist bij het ontwerpen en beheren van websites.

Deze richtlijnen zijn door mij zelf in de loop der tijd verzameld. De belangrijkste bron die ik hiervoor gebruikt heb is Search Engine Optimization Starter Guide van Google. Deze uitgebreide maar niet heel ingewikkelde gids verteld bijna alles wat je moet weten over SEO.

Zoals Google zelf schrijft in de genoemde gids. SEO doe je uiteindelijk voor de gebruiker van je website. De inhoud, structuur en vorm van je pagina's dienen je lezers de best mogelijke ervaring te geven. SEO doe je pas op de tweede plaats voor de zoekmachines.Dit gaat dus over de pagina's op je site en niet de hele site zelf. Er zijn ook richtlijnen te geven over de structuur en navigatie van je website. Dit zijn ook factoren die de SEO van je website verbereren. Deze richtlijnen worden echter niet op deze pagina beschreven.

Inhoud pagina

De titel van de pagina

  • Gebruik een titel (H1) die duidelijk beschrijft waar de pagina over gaat. Gebruik niet meer dan één H1 per pagina. Anders is het voor zoekmachines niet duidelijk wat de titel van de pagina is.
  • Gebruik voor elke pagina een unieke H1. Gebruik dezelfde titel (H1) dus niet voor meerdere pagina's.
  • Gebruik het meest belangrijke zoekwoord (keyword) van je pagina tenminste eenmaal in je titel.
  • Gebruik niet meer dan ca. 60 karakters voor de titel (H1).

De titel of H1 van je pagina is een belangrijke factor voor de SEO-kwaliteit van je pagina.

Indelen tekst pagina

  • Gebruik kopteksten (H2 en H3) om de tekst op je pagina in te delen.

Dit geeft structuur aan je pagina. Zeker als er veel tekst staat is dit verstandig om te doen. Bovendien helpt het de lezer je tekst beter te lezen.

Links en afbeeldingen

  • Geef een anchor tekst op voor elk link.
  • Geef een alt tekst op voor elke afbeelding.

Omdat zoekmachines geen afbeeldingen kunnen lezen, is het van belang deze een zgn. alt tekst mee te geven. De alt tekst beschrijft de afbeeldingen in woorden. Dit helpt zoekmachines de inhoud van je pagina beter te beoordelen. De alt tekst wordt bovendien weergegeven als de afbeelding niet geladen kan worden.

Eigenschappen pagina

Title tag en meta description

  • Geef je pagina een unieke en duidelijke title tag. De title staat in de head tag van je pagina.
  • Geef een meta description op voor elke pagina. De meta description kun je gebruiken als samenvatting van je pagina. Een meta description mag maximaal 156 karakters bevatten.

Voorbeeld van een meta description:

<meta name="description" content="This is an example of a meta description. This will often show up in search results."
>

De title tag en meta description worden getoond in de zoekresultaten. Zij bepalen dus of een gebruiker de pagina gaat bezoeken. Zorg ervoor dat beide onderdelen duidelijk laten zien wat de pagina te bieden heeft.

De title tag en meta description zijn voor je gebruikers niet zichtbaar op je website. Ze bevinden zich in de HTML code. In de meeste CMS-en wordt duidelijk aangegeven waar je dit per pagina kunt invullen.

URL

  • Indien mogelijk, maak de url van je pagina goed leesbaar. Gebruik woorden die het doel van de pagina duidelijk omschrijven. Dit kan bijvoorbeeld een ingekorte versie van de paginatitel zijn.