Categorieën
ontwerp techniek

Laadtijd verbeteren, een voorbeeld uit de praktijk

Een kortere laadtijd wordt voor websites steeds belangrijker. De internetverbinding is niet altijd even goed – denk aan de wifi in de trein. Maar bezoekers verwachten wel een snel geladen website. Bovendien is een snelle website voor SEO steeds belangrijker.

Lees ook: mijn artikel over laadtijd en waarom dat zo belangrijk is.

Een doorsnee artikel

Voorbeeld van hoe een gemiddeld artikel er uit kan zien, deze is van raboblog.nl.

Als voorbeeld heb ik een een pagina van raboblog.nl genomen. Waarom? Dit is een vrij standaard manier waarop artikelen er tegenwoordig uitzien. Wat betreft vormgeving wel wat gedateerd, maar als voorbeeld voldoet het. Naast het artikel bekende onderdelen zoals een Twitterfeed, een lijst met recente berichten en social media share buttons.

Deze pagina heb ik geanalyseerd met behulp van twee tools: Google Page Speed en webpagetest.org. De resultaten zijn de volgende:

  • Google Page Speed score voor desktop: 72 *
  • Google Page Speed score voor mobiel: 58 *
  • Laadtijd: 4.4 sec.

* Op een range van 0 tot 100.

Omdat de website niet geoptimaliseerd is voor mobiel, scoort deze daarom op dat onderdeel laag. Een laadtijd van 4.4 seconde is nog niet eens heel slecht. Interessant is om te kijken hoe de 4.4 seconde laadtijd tot stand komt.

Analyse laadtijd

Analyse laadtijd per onderdeel.

De inhoud, het artikel zelf – titel, tekst en afbeeldingen – neemt slechts 1.4 seconden in beslag. De Twitterfeed en social share buttons nemen samen 1 seconde voor hun rekening. De absolute topper is de zgn. ad tracking. Ad tracking zijn scripts die je websitebezoek bijhouden zodat ze advertenties op maat kunnen leveren. met maar liefst twee hele seconden.

Als het gaat om laadtijd, telt elke seconde. Zelfs 0.1 seconde kan een flink percentage bezoekers en zelfs omzet schelen. Bij Amazon hebben ze uitgezocht dat 1 seconde gelijk staat met een omzet van 1.6 miljard (!).

Verbeteringen

Om de laadtijd te verbeteren zou Raboblog het volgende kunnen overwegen:

  • Is een Twitterfeed op elke pagina echt zo belangrijk?
  • Hoe vaak worden de social media share buttons gebruikt? Hoe belangrijk zijn ze, of kunnen ze achterwege gelaten worden?
  • Ad tracking is omstreden, want je gluurt in feite mee bij je bezoekers. Wil je dat als bedrijf?

Om de laadtijd te verbeteren zou je bovenstaande functies kunnen verwijderen. Dit levert een besparing van maar liefst 68% op. De laadtijd wordt daarmee 1.4. ipv 4.4 seconden.

Met relatief eenvoudige ingrepen kan de laadtijd drastisch verbeterd worden. Een korte laadtijd is prettig voor je gebruikers, beter voor je SEO en kan meer bezoekers en omzet opleveren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *